Pages

Monday, July 19, 2010

Poverty still prevalent in M’sia, says Chua

KUNMING (China): Malaysia has not yet eradicated poverty but it does not mean the policies implemented over the years to ease the problem were ineffective, said MCA president Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

The fight against poverty, he added, is a never-ending process and the poverty line was always a “moving target.”

“There should be a natural adjustment to push the poverty line upwards after taking into consideration the inflationary impact and the spending power of households,” Dr Chua said when addressing the ICAPP Conference on Poverty Alleviation here yesterday.

He said some of the policies involving poverty eradication had indirectly led the country into an income trap.

“Various surveys conducted over the years suggest that Malaysia’s strong income growth is only applicable to the top 20% of the income earners, while the bottom 40% experienced the slowest growth, with an average income of only RM1,222 in 2008,” he said in a press statement.

In order to solve the problem, he said the New Economic Model (NEM) aimed to double the country’s current per capita income of RM23,000 to RM49,500 by 2020.

Dr Chua led an MCA delegation on a two-day study visit from July 13 to Yunnan at the invitation of the Chinese Communist Party. They also visited Chuxiong and Honghe Hani and Yi prefectures.

In his two-day visit at the invitation of the Chinese Communist Party, Dr Chua had travelled to Keyi village, about 130km from here, where he observed how tourism had enriched the life of the Yi ethnic minority group there.

He said Malaysia could emulate such domestic culture tourism for the orang aslis.

“We have about 500,000 indigenous people who live in the jungles and suburbs.

“Our biggest challenge is to ensure they enjoy economic development while maintaining their lifestyle and culture,” he said.

THE STAR (Saturday July 17, 2010)

2 comments:

Unknown said...

1 Malaysia, Rakyat didahulukan.

1. Tahniah kepada kerajaan BN selama 50 tahun ini telah berjaya menghapuskan "Hardcore poverty" di pendalaman negara.

2. Kemiskinan di pendalaman adalah kekurangan kemudahan kesihatan dan pendidikan. Tenaga pekerja yang mudah diperolehi dari sini (Sabah dan Sarawak) tidak diberikan latihan yang secukupnya
untuk disalurkan ke ladang, kilang
dan tapak pembinaan di Semenanjung.

3. Kemiskinan di Kota Raya adalah kelemahan sistem pengangkutan awam yang tidak dapat berfungsi dengan sempurna untuk mengangkut penumpang ke tempat kerja dengan bayaran yang minima.

4. Kemiskinan di luar bandar adalah rakyat tiada pilihan untuk membeli kerat Nasional dengan harga yang tinggi. Dasar Automotif Negara telah gagal untuk menghasilkan kereta "SAVVY" yang bernilai RM20 ribu untuk keluarga berpendapatan rendah.

5. Kemiskinan yang sebenarnya di Malaysia secara keseluruhannya adalah kenaikan harga barangan lebih pantas dari pendapatan isi rumah terutamanya selepsa 1997.

6. Maka, cabaran kerajaan BN sekarang adalah menggunakan kepintarannya untuk mendidik kaki tangan awam supaya lebih berhati-hati apabila berbelanja untuk kemudahan awam. Dalam konteks ini, semua perwakilan MCA dari Ahli Majlis Perbandaran harus memantau semua projek yang diluluskan dapat dilaksanakan tanpa "BOCOR".

7. Begitu juga ADUN, MP, EXCO dan ahli kabinet seharusnya lebih lantang menyuarakan penyelewengan pelaksanaan dari menjadi "RUBBER STAMP".

Unknown said...

1 Malaysia, Rakyat didahulukan.

1. MCA harus berganding bahu dengan PM dan UMNO-Liberal untuk memberitahu Dr.M, PERKASA dan UMNO Konservatif bahawasannya jangan lagi menggunakan isu RAS dan ETNIK untuk mengkaburi mata rakyat terhadap kesilapan BESAR MEGA projek yang lepas yang menyebabkan rakyat terpaksa menanggung beban sehingga hari.

2. MCA juga harus memberitahu UMNO-BN jangan lagi memboros dalam melaksankan MEGA projek, jikalau tidak rakyat akan dipaksa untuk menanggung beban yang lebih tinggi untuk 50 tahun yang akan datang.

3. Pada masa itu, kemiskinan bukan sahaja di pendalaman seperti sekarang tetapi kemiskinan akan melanda 65% lapisan masyarakat semua peringkat.

4. MCA harus mamantau projek yang bakal dilaksanakan adalah betul-betul berjiwa rakyat tanpa "BOCOR". Dasar AFFIRMATIVE ACTION" yang dilaksanakan harus diberikan kepada syarikat yang berwibawa dan bukan penukaran dari masa ke semasa apabila budget sudah habis, projek tidak siap-siap lagi.

5. Hapuskan RASUAH, hapuskan penyelewengan, hapuskan PEMBOROSAN dan KEBOCORAN supaya masa depan tanah tumpah darahku tidak akan dilanda dengan KEMISKINAN.

Welcome to my Blog

As a concerned MCA member, I am trying my best to help in the process of rebuilding and repositioning of the party.

Therefore, I welcome party members and members of public to post your constructive suggestions and opinions on my blog on how to rebuild and reform the party, eventually enabling MCA to regain support from all party members and the community.


Thank you for your suggestions.