Pages

Friday, July 16, 2010

蔡细历:马华从来就不是国阵的乘客 政府需以实际行动争取人民支持


马华总会长拿督斯里蔡细历强调,马华从来就不曾把本身当作国阵的乘客,相反的从争取国家独立至今,马华数十年如一日的为国家及国阵政府做出不可磨灭的贡献。

他说,马华是国阵政府的一员,马华也不曾只想当坐享其成的乘客,实际上许多时候马华是因政府行政上的偏差和不公平的措施,导致马华遭到华社的千夫所指,结果在大选中蒙受重挫。

目前在中国昆明出席“亚洲政党扶贫专题会议”的蔡细历今日发表文告,针对巫统副主席拿督斯里阿末扎希,劝告马华和民政党不要只当国阵乘客及过於安逸的问题时说,马华对巩固国阵政权的努力向来都丝毫不放松,而且一直都明确的反映出华社的问题,然而往往有关方面却不以为然,以及行政偏差等问题,造成华裔对国阵感到失望。

他说,指马华不能在华人选区胜出,以致必须靠在马来选区获胜,是以偏概全的言论,因为在1999年大选和2004年大选,马华在許多华人选区击垮行动党,这证明马华并非只能靠马来选区才能获胜。

蔡细历指出,马华在308大选蒙受重挫,并非选民不满马华,因为同样的马来选民及大部份的印裔选民同样不支持巫统和国大党,追根究底这是国阵政府施政出了问题所致,才会掀起前所未见的海啸大选。

他说,指马华仍处於安逸状况也不确实,虽然马华过去一段日子面对党内部问题,但马华从不敢自我放松,积极的反映华社和人民营的心声,这些都必须获得政府的认真对待和实际行动解决,才能争取回华裔的支持。

他说,尽管首相力倡中庸和包容施政,但如果一些巫统领袖仍不懂得尊重其他成员党,而继续以一贯嚣张傲慢的态度对待,马华要重新取得华社支持将面对更多阻力。马华虽为国阵一员,但绝对不盲从巫统。马华的政治立场,将以自己独立的立场出发,针对大小政治课题不会盲从和跟随巫统的立场。
他指出,争取回华裔选民的支持是不能再靠临时的拨款,政府必须以实际的行动和措施,让人民看到国阵政府真正的改换,只有这样才能让人民回心转意,在下届大选中投选国阵。

4 comments:

卖博士 字:孔明 said...

这篇文告有出现在英文报章吗?马来文报章呢?

人生不过如此-沈兴.sim Heng.(1963)。 said...

马华出把声,在不出声,马来西亚华人就要傍边站了,马华,你就别睡了!!!!

吾说八道Rukun Lapan said...

马华要强胜可以住巫统医院,就是一定不能吃巫统牌的药。

Unknown said...

1 Malaysia, Rakyat didahulukan.

1. Tahniah sekali lagi kepada UMNO-BN kerana "UiTM gets 12 new campuses" untuk mencapai matlamat 200,000 pelajar ke UiTM pada tahun 2015.

2. Mungkin MCA harus berani membentangkan kemasukan pelajar Bukan Bumiputera ke UiTM dari sekarang sehingga 2015?

3. Sampai bila kayuukur nak dipanjangkan berdasarkan ras dan etnik? Jangan memperbodoh-bodohkan rakyat untuk sesuatu dasar yang sebab salah sendiri, dan mencari "scape goat". Jawabannya adalah syok sendiri, keputusannya yang menjadi sama.

4. MCA harus berani bersama MIC membentangkan statistik berapa ramai pelajar dari Kampung Baru dan Estate yang tercicir ke IPTA selepas SPM dan STPM selama 50 tahun yang lepas.

5. Jangan pula salahkan UMNO Konservatif kerana selama ini Perwakilan MCA tidak membuat kerja rumah dengan memberitahu UMNO-Konservatif, berbanding dengan UiTM, siapalah KTAR dan Vanto Academy. Sila bentangkan kemasukan pelajar setiap tahun ke UiTM, KTAR, UTAR dan Vanto Academy.

6. MCA juga harus lebih lantang memebentangkan jurang pendapatan di anatara Kelas Atasan Melayu dan kelas bawahan Melayu kepada PERKASA dan memberitahu PERKASA selama 50 tahun yang lepas, jumlah peratusan biasiswa yang diberikan kepada semua rakyat Malaysia.

7. Kemukakan statistik kepada UMNO konservatif dan PERKASA, selama 50 tahun ini, pendapatan kelas atasan Melayu berbanding dengan kelas bawahan Melayu dan sesama ras dan etnik.

8. MCA harus memantau PERKASA,perjuangan untuk membela kelas bawahan Melayu dapat dilaksanakan tanpa motif yang tertentu dan tanpa penyelewengan dan pada masa yang sama pembelaan harus diberikan kepada semua rakyat kelas bawahan. Bagaimana takrif kemiskinan kelas bawahan harus menjadi perdebatan hangat di anatara UMNO konservatif , MCA , MIC dan PERKASA.

8. Jangan lagi kelas atasan dari Atuk, Nenek, ibu, bapa, anak sehingga cucu-cicit ingin kemewahan yang bercurahan bagaikan air terjun. Para perwakilan MCA kalau berani menyuarakan apa yang betul demi keadilan, maka akan disegani oleh UMNO-Konsevatif dan PERKASA.

9. Ingatkan rakan dan PERKASA, MCA juga perjuang untuk kelas bawahan semua masyarakat. Tuhan tidak hanya mengkhususkan kemiskinan kepda sesuatu ras dan etnik sahaja.

10. Keunikan Malaysia adalah kepelbagaian kebudayaanya. Jangan hancurkan keharmonian yang telah begitu lama disemaikan oleh tokoh-tokoh pejuang kemerdekaan kita. Ingatkan rakan, Tuhan sentiasa berlaku adil untuk mereka yang berusaha. Sesuatu yang boleh didapati dengan secara percuma, tidak akan berkekalan, akibatnya kepahitan lebih dari kemanisan. Berusahalah, belajarlah budaya kegigihan. Belajarlah sejarah keruntuhasn empayar ROMA.

Welcome to my Blog

As a concerned MCA member, I am trying my best to help in the process of rebuilding and repositioning of the party.

Therefore, I welcome party members and members of public to post your constructive suggestions and opinions on my blog on how to rebuild and reform the party, eventually enabling MCA to regain support from all party members and the community.


Thank you for your suggestions.