Pages

Sunday, July 4, 2010

蔡细历:公考存废搜集民意 州马华华团两周内对话

(新山4日讯)马华总会长拿督斯里蔡细历医生说,针对两项公考的存废问题,他将指示全国马华州联委会在两周内与华团对话搜集民意,以便在月杪呈交给副首相兼教育部长丹斯里慕尤丁。

蔡细历今日出席马华柔州联委会执行小组与15个华团及教育团体对话会后向媒体说:“我不敢说现在已完成民调工作,我将指示各州联委会搜集民意,以便把有关资料提交副首相,过后也将表明党的立场。党认为教育部要非常谨慎处理这项课题。”

全面检讨教育制度蔡细历也是马华柔州联委会主席。

他说,上述历时一小时的对话,主要讨论教育部是否应废除小六检定考试(UPSR)和初中评估考试(PMR)。

他披露,出席者认为政府必须全面检讨国家教育制度,不仅是废除公考。

各造也认为我国现有的考试导向教育不是全能教育,只是全才教育,以考试成绩决定一切。

蔡细历补充:“全能教育是全面性的,全才教育只是以考试为主。“多人认为,如果要废除公考,初中评估考试可取消,小六检考则应保留,因为可评估学生在小学6年的学习进度。”

简化考试不等于有创意

蔡细历认为,教育部不应认为简化考试,学生就会有创意和体育才华,事实并非这么简单。

他说:“目前正是教育部全面深入了解及掌握教育制度问题的最好机会,教育拨款占国家总开销约20%,这么庞大的数目,还是不能栽培一些人才来符合国家对人力资源的需求。

“每年政府考试中都有许多全A生,但学生却无法符合市场要求。”

出席对话者包括新山中华公会兼新山福建会馆会长林奕钦、柔佛潮州八邑会馆会长陈泰昌、新山海南会馆理事长拿督张文强、新山客家公会会长萧光华、新山广肇会馆会长曾振强、马华中委拿督林时清等。其他出席单位有校长职工会柔佛分会、柔南华文教师公会、柔南华校行政人员联谊会、董联会柔佛分会、新山发展华小工委会、宽柔中学董事部、南方学院董事部等。

●南洋商报 04-07-2010

2 comments:

Samuel Goh Kim Eng said...

TARGETS OF EDUCATION

The aim of education is for the children to be educated
Being exposed to activities which they'll be fascinated
With the hope they'll become citizens who are dedicated
And all their ambitions and dreams being fully emancipated

(C) Samuel Goh Kim Eng - 040710
http://MotivationInMotion.blogspot.com
Sun. 4th July 2010.

Unknown said...

1 Malaysia, Rakyat Didahulukan.


1. UPSR-Ujian Pencapaian Sekolah Rendah dan PMR- Penilaian Menengah Rendah.

2. Objektif Penilaian adalah untuk menentukan kedudukan pemahaman pelajar terhadap apa yang dipelajari.

3. Untuk menghapuskan budaya "exam-oriented", ini adalah langkah yang terbaik supaya pelajar-pelajar tidak lagi dibebankan dengan "tuition" yang berlebihan.

4. Persoalan sekarang adalah bagaimana kita hendak menentukan tahap pencapaian pelajar dengan menggantikan UPSR dan PMR dengan Penilaian kertas kerja di peringkat sekolah?

5. Kita harus waras untuk menentukan Dasar yang kita buat sekarang tidak akan membinasakan Suatu Generasi Pelajar sepertimana kita menghapuskan sistem "LCE", "MCE" dan "HSC" dengan menggantikan dengan "SRP", "SPM" dan "STPM" kemudian "PMR" dan seterusnya menggunakan bahasa "English" untuk Matematik dan Sains. Semua ini ternyata gagal.


6. Kita gagal sebab pelajar lepasan SPM, STPM sehingga Graduan tidak fasih berbahasa Inggeris tanpa mengetahui Pemimipin yang membuat Dasar untuk menghapuskan "LCE", "MCE" dan "HSC" yang membinasakan Generasi Berbahasa Inggeris kita.

7. Kita memperkenelkan "BUY BRITISH LAST" dan memperkasakan DASAR PELAJARAN NASIONAL yang akhir sekali membinasakan Generasi muda kita dengan menyatakan mereka kekurangan skill analisa dan komunikasi tanpa mengetahui punca masalah bermula dari Pangkal iaitu bagaimana kualiti kemasukan ke Maktab Penguruan dan Kualiti Kemasukan ke IPTA?

9. TAN SRI MUHYIDDIN mungkin menyedari kesemua masalah ini tetapi mampukah beliau dengan mempekenalkan "SCHOOL_BASED ASSESSMENT SYSTEM" dengan menghapuskan "UPSR" dan "PMR".

7. Apakah dengan menghapuskan "UPSR" dan "PMR" pelajar kita akan mampu berbahasa Inggeris dan mempunyai "analytical and communication skills" seperti mana ERA "LCE", "MCE" dan "HSC".

10. Maka penyelesaiannya adalah untuk memperkasakan semula sistem "LCE", "MCE" dan "HSC" tanpa penekanan tehadap "EXAM ORIENTED" tetapi lebih berintensifkan "SCHOOL-BASED ASSESSMENT" agar pelajar-pelajar kita tidak lagi dibebankan dengan budaya peperiksaan dan ibubapa pula tidak perlu terlalu fokus kepada perbelanjaan lebihan.

11. Kita mungkin perlu INSAF untuk tidak mengikut emosi dan mempolitikan Dasar Pelajaran Nasional kerana akhir sekali NEGARA kita yang akan rugi besar kerana kita telah membinasakan SUMBER kita dengan berbelanja besar yang akhir sekali berkecundang.

12. Kita juga harus menerima hakikat sistem Orang "PUTIH" adalah sistem yang terunggul. Sistem orang "PUTIH" kalau dapat diperkasakan dengan nilai kegigihan ketimuran akan dapat menghasilkan KEgemilangan yang tidak TERBILANG tetapi adalah Pentadbir Awam kita dapat menerima hakikat ini dengan hati yang terbuka-RENUNGAN untuk kita bersama!

ALAM RASAH KEMAYAN

Welcome to my Blog

As a concerned MCA member, I am trying my best to help in the process of rebuilding and repositioning of the party.

Therefore, I welcome party members and members of public to post your constructive suggestions and opinions on my blog on how to rebuild and reform the party, eventually enabling MCA to regain support from all party members and the community.


Thank you for your suggestions.