Pages

Saturday, October 9, 2010

马华第57届全国常年代表大会总会长拿督斯里蔡细历医生演词 (Presidential Address of the MCA’s 57th Annual General Assembly by MCA President Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek )

TEKS UCAPAN

PRESIDEN MCA, DATUK SERI DR CHUA SOI LEK PADA

PERHIMPUNAN AGUNG MCA YANG KE-57 PADA AHAD, 10/10/10

TERLEBIH dahulu izinkan saya untuk mengucapkan selamat datang kepada YAB Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak dan para hadirin sekelian ke Perhimpunan Agung MCA yang ke-57 pada pagi ini.

Saya juga ingin merakamkan ucapan terima kasih kepada para pemimpin parti-parti komponen Barisan Nasional (BN) di atas kehadiran tuan-tuan dan puan-puan.

Tuan-Tuan & Puan-Puan, Perwakilan sekelian,

Hanya setahun yang lalu, kita semua sedia maklum bahawa MCA telah berada di persimpangan jalan yang menyaksikannya berhadapan dengan krisis dalaman. Kini, pasukan dan kepimpinan baru telah dipilih untuk menerajui parti ini. Luka akibat daripada krisis tersebut harap-harap telah sembuh sepenuhnya. Dan di hadapan kita semua, banyak tugas dan tanggungjawab yang perlu kita laksanakan demi masa depan parti dan juga negara kita.

Oleh itu, kita tidak boleh lagi terus menerus membuang masa bertengkar atau berhadapan dengan satu lagi konflik melainkan untuk terus bekerja keras dan menyusun strategi untuk memenangi semula hati rakyat.

Ahli-ahli parti dan kesemua kepimpinan parti perlu merapatkan semula barisan. Jika kita tidak dapat bersatu tenaga dan bergerak secara bersama, kita tidak akan berada di Putrajaya lagi selepas pilihan raya umum akan datang.

Dalam konteks ini, kita rasa bangga kerana di pusat pucuk pimpinan MCA telah bersatu padu dan bergerak sebagai satu pasukan.

Ingatlah, rakyat tidak akan terus menerus menyokong sebuah parti yang lemah dan berpecah. Kita sedari dan kita akui, masih terdapat keretakan dan perpecahan di peringkat bahagian yang pada pandangan saya memerlukan perhatian segera daripada kita semua.

Hari ini senario politik negara telah berubah. Ia tidak boleh lagi ditangani secara biasa dan perubahan lanskap politik negara memerlukan kita semua bersiap sedia.

Untuk mencapai kejayaan yang cemerlang pada pilihan raya umum akan datang, kita mestilah terlebih dahulu mengatasi persepsi negatif masyarakat Cina terhadap MCA.

Kita telah dilihat sebagai sebuah parti yang tidak dapat menyuarakan hasrat dan aspirasi masyarakat Cina walaupun ramai yang tidak akan mempertikaikan bahawa MCA selama ini telah menyediakan perkhidmatan kemasyarakatan yang terbaik berkaitan isu-isu sosial dan juga lokal.

Saya perlu berterus-terang untuk mengatakan bahawa adalah penting bukan sahaja kepada BN untuk memenangi pilihan raya umum akan datang dengan cemerlang tetapi juga untuk memastikan MCA sebagai sebuah parti politik mestilah turut bertindak cemerlang dan efektif.

Tsunami politik yang melanda pada pilihan raya umum 2008 telah menafikan kerusi dan suara MCA di Parlimen daripada 31 kerusi yang kita perolehi pada tahun 2004 kepada hanya 15 kerusi sahaja.

Sementara kerusi kita di peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) telah dikurangkan dari 75 kerusi yang kita menangi pada tahun 2004 kepada hanya 31 kerusi sahaja pada pilihan raya 2008.

Rakyat telah bersuara dengan jelas. Selain dipertanggungjawabkan untuk membangun negara, rakyat mengharapkan kerajaan untuk mengurangkan korupsi dan rasuah, menjadi sebuah kerajaan yang bertanggungjawab, telus, demokratik dan adil.

EKSTREMISME MEMPERLIHATKAN WAJAH BURUKNYA

Tuan-tuan & Puan-puan, sejak akhir-akhir ini, ahli-ahli politik dari kedua-dua belah pihak yang berlainan fahaman ideologi telah memainkan isu-isu berkaitan agama dan perkauman secara melampau. MCA secara tegas mengecam segala bentuk ekstremisme atau apa jua bentuk rasisme.

Sebagai warganegara yang cintakan keamanan, saya menyeru kepada semua ahli politik tidak kira dari sebelah sini atau pun sana agar menolak kepimpinan yang berasaskan rasisme.

YAB Datuk Seri, jika BN terus menerus mengambil jalan tengah dan berjuang atas fahaman politik yang mengambilkira nasib dan kepentingan semua kaum, saya berkeyakinan penuh rakyat akan terus memberikan sokongan mereka di bawah kepimpinan Datuk Seri.

Dan selagi YAB Datuk Seri terus memperjuangkan polisi rakyat diutamakan di bawah konsep 1Malaysia, suara-suara ekstremisme, sama ada di dalam agama mahupun perkauman akan menjadi suara minoriti.

PENGUNDI BARU

Tuan-tuan & Puan-puan,

Pada saat menjelangnya pilihan raya umum yang ke-13, perkara paling utama yang harus menjadi perhatian kita semua ialah bagaimana untuk menarik perhatian lebih 4 juta rakyat Malaysia yang berusia 21 tahun ke atas yang layak mengundi untuk mendaftar sebagai pengundi.

Mereka adalah pengundi-pengundi yang berpotensi dan bakal menentukan siapakah yang akan membentuk Kerajaan Persekutuan akan datang. Hari ini, para pengundi muda ini adalah terdiri dari kalangan mereka yang bijak dan mengutamakan idealisma perjuangan sebuah masyarakat yang adil dan sangat peka kepada soal-soal penyalahgunaan kuasa dan korupsi.

Pendek kata, mereka mahu dihormati sebagai warganegara dan tidak perlu diperingatkan agar berasa terhutang budi kerana nenek moyang mereka diberikan kerakyatan dan percayalah mereka tidak mahu di panggil sebagai ‘pendatang’.

Generasi muda ini mahu agar mereka diiktiraf dan menjadi sebahagian daripada proses pembangunan negara. Mereka merasakan bahawa mereka telah diketepikan dalam perkara-perkara tertentu hanya kerana terdapatnya polisi yang dilihat sebagai mendiskriminasikan.

Ibu-bapa mereka yang tergolong dalam generasi terdahulu, dapat menerima polisi sedemikian rupa pada masa itu tetapi generasi yang lebih muda yang tidak dapat mengaitkan diri mereka dengan sejarah silam mendapati ia adalah sesuatu yang sukar untuk diterima.

Mereka mungkin tidak tahu peranan yang telah dimainkan oleh pejuang-pejuang kemerdekaan tanahair yang memperjuangkan kemerdekaan serta hak kerakyatan kepada bukan Melayu. Sebaliknya mereka lebih berminat untuk mengetahui apa yang dapat ditawarkan oleh negara kita kepada mereka dan juga masa depan. Inilah cabaran dan realiti yang berada di hadapan kita sekarang dan kita perlu menanganinya dengan bijaksana.

Kembali kepada para pengundi baru yang masih belum berdaftar lagi, sukalah saya memaklumkan bahawa MCA telahpun memulakan kempen pendaftaran di setiap bahagian dan kempen ini akan terus dipertingkatkan sehinggalah kita berpuashati kita telah berjaya menjejaki pengundi muda sebanyak yang mungkin.

PENDIDIKAN

Tuan-tuan & Puan-puan,

Kita semua menyokong kepada usaha-usaha untuk melatih warganegara yang bukan sahaja kompetitif, dinamik, cemerlang dan memiliki kaliber yang tinggi tetapi juga inovatif serta kreatif. Maka itu polisi pendidikan negara haruslah berteraskan merit dan juga keperluan.

Dalam hubungan ini, MCA ingin merakamkan terima kasih kami kepada YAB Perdana Menteri di atas sikap responsif kepada dialog-dialog yang telah diadakan dengan kami yang mana hasilnya sangatlah positif dan memberansangkan.

Pada kesempatan ini juga, saya ingin mengalu-alukan keputusan YAB Datuk Seri untuk menawarkan biasiswa persekutuan kepada semua pelajar yang memperolehi keputusan 9A+ dalam peperiksaan SPM tanpa mengira latarbelakang kaum. Bilangan pelajar Cina yang dapat biasiswa adalah seramai 1550 pada tahun ini. Inilah yang dikatakan semangat 1Malaysia yang sebenarnya.

Dan saya juga ingin menyatakan di sini bahawa pada tahun ini, 92% daripada pelajar-pelajar keturunan Cina yang memohon untuk memasuki Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) telah berjaya memperolehi tempat iaitu satu rekod dan yang tertinggi dalam sejarah .

YAB Datuk Seri, tuan merupakan seorang pemimpin yang sangat bermurah hati dan proaktif terhadap cadangan-cadangan kami kearah sebuah masyarakat yang lebih adil, saksama dan kami sangat menghargai pendekatan proaktif dan pemahaman tuan ke atas permintaan kami.

Dan dalam hubungan ini, izinkan saya untuk merakamkan penghargaan kami di atas penganugerahan biasiswa oleh 1Malaysia Development Berhad (1MDB) – iaitu sebuah syarikat pembangunan strategik milik Kerajaan – kepada 50 lulusan Unified Examination Certificate (UEC) yang berpeluang melanjutkan pengajian tinggi mereka bagi sesi kemasukan tahun ini.

Biasiswa ini bukanlah bersifat “one-off” sebaliknya setiap penerima diberi biasiswa bernilai RM45,000 seorang tanpa sebarang ikatan selepas pengajian.

Perlulah saya sebutkan di sini bahawa Dong Zong (United Chinese School Committees’ Assoc) dan Jiao Zong (United Chinese School Teachers Assoc) telah mengendali dan melaksanakan peperiksaan sijil UEC iaitu sebuah peperiksaan yang setaraf dengan STPM sejak tahun 1975 lagi dan ini adalah pertama kalinya lulusan terbaik UEC menerima biasiswa daripada Kerajaan.

Dalam hubungan ini, YAB Perdana Menteri dan YAB Timbalan Perdana Menteri yang juga Menteri Pelajaran telah memainkan peranan yang instrumental dalam memberikan kelulusan untuk mengizinkan pemegang sijil UEC untuk menyertai institusi latihan perguruan dan ini telah banyak membantu meringankan masalah kekurangan guru di sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina.

Sebenarnya, syarat kemasukan dan kelayakan yang telah ditetapkan untuk pemegang-pemegang sijil UEC menyertai institusi latihan perguruan adalah 4 kredit pada peringkat SPM termasuklah Bahasa Malaysia. MCA telah mencadangkan 3 kredit dalam UEC dan 1 kredit SPM dalam Bahasa Malaysia sudah memadai bagi melayakkan mereka memohon untuk menyertai institusi latihan perguruan.

Hari ini, pinjaman PTPTN juga telah dipanjangkan kepada pelajar-pelajar yang berjaya memperolehi sijil UEC untuk mereka melanjutkan pelajaran ke peringkat tinggi.

Datuk Seri, kami percaya, ini juga merupakan langkah awal ke arah pengiktirafan yang lebih luas ke atas lepasan UEC dan juga merupakan satu indikasi bahawa kerajaan bersedia untuk memberikan lebih banyak pertimbangan kepada lepasan UEC dan juga peranan yang telah dimainkan oleh sekolah-sekolah menengah Persendirian Cina dalam melatih generasi muda yang berkebolehan dan bijak pandai.

Saya juga ingin memaklumkan bahawa Kementerian Pelajaran telah pun bersetuju untuk membenarkan UTAR melatih guru-guru bukan siswazah dari sekolah-sekolah jenis kebangsaan Cina untuk melanjutkan pengajian ijazah sarjana muda mereka di bawah satu program khas.

Sejak pembentukannya pada tahun 2002 dan sehinggalah tahun lalu, UTAR telah melahirkan lebih 13,500 graduan dalam pelbagai bidang profesional. Hari ini UTAR menawarkan tidak kurang dari 41 program ijazah sarjana muda dengan kepujian dan 10 program ijazah sarjana.

UTAR juga telah mendapat kelulusan daripada Kementerian Pengajian Tinggi untuk menawarkan program ijazah sarjana muda perubatannya dan kemasukan pertamanya telah pun bermula Mei lalu.

Sementara KTAR pula telah berjaya melahirkan 150,000 graduan yang terlatih dalam pelbagai bidang dan hari ini, graduan-graduan KTAR masih menjadi rebutan para majikan.

Tuan-tuan & Puan-puan,

Kesemua angka yang saya sebutkan tadi adalah testimoni kepada kerja keras kita semua dalam MCA dalam merealisasikan keperluan kepada penyediaan pendidikan asas serta pendidikan tinggi kepada generasi akan datang.

YAB Datuk Seri, di dalam RMK-9, sejumlah RM325 juta dana pembangunan telah diperuntukkan kepada 1,292 buah SRJK Cina.

Ini membuktikan adalah tidak benar sama sekali yang kerajaan tidak memberikan peruntukkan kepada SRJK Cina namun jumlah ini tidak mencukupi dan ini telah memberi ruang kepada pembangkang untuk mengeksploitasikan sentimen anti-kerajaan di kalangan masyarakat Cina. Oleh yang demikian, kami memohon agar sejumlah peruntukkan yang lebih diberikan oleh Kerajaan di bawah RMK-10.

YAB Datuk Seri, apabila MCA berjuang untuk pendidikan bahasa ibunda, selain dari sebab-sebab nilai budaya itu sendiri, ia adalah kerana potensi ekonomi yang dimilikinya.

Kebangkitan ekonomi China sebagai kuasa ekonomi dunia yang kedua terbesar telah menjadikan Mandarin sebagai bahasa dengan nilai ekonomi yang tinggi. Ini adalah satu hakikat.

Nilai dagangan kita dengan negara-negara yang bertutur dalam bahasa Mandarin merangkumi 20% daripada nilai keseluruhan dagangan kita. Jika kita berhasrat untuk melonjakkan lagi angka tersebut, kita perlu melatih lebih ramai rakyat Malaysia yang menguasai dwi-bahasa dan bagus dalam bahasa Malaysia, Inggeris dan juga Mandarin.

MCA tidak akan melihat pendidikan Cina semata-mata dari sudut perkauman.

Dalam tempoh 5 tahun akan datang, jumlah pelajar baru akan bertambah sebanyak 60,000 lagi dan akan terdapat juga keperluan kepada pembinaan sekolah baru dan juga untuk menempatkan semula sekolah-sekolah yang sedia ada pada lokasi yang lebih sesuai.

Dalam konteks ini, saya perlu mengucapkan berbanyak terima kasih kepada YAB Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin yang telah bersetuju secara prinsipnya ke atas permintaan MCA bahawa di setiap kawasan petempatan baru yang memiliki jumlah rumah 3,000 unit ke atas, yang mana majoriti daripada penghuninya adalah masyarakat Cina, maka perlu ada peruntukan wajib untuk menyediakan kawasan tanah bagi membangunkan sekolah jenis kebangsaan Cina.

Satu lagi berita baik yang ingin saya kongsi bersama dengan perwakilan dan hadirin sekelian ialah mulai tahun hadapan, semua bil utiliti di semua SRJK Cina bantuan dan bantuan penuh kerajaan akan ditanggung oleh Kementerian Pelajaran.

EKONOMI

Tuan-tuan & Puan-puan,

Ekonomi negara kita memerlukan lonjakan kuantum untuk mencapai status negara berpendatan tinggi. Program Transformasi Ekonomi, NEM dan RMK-10 yang merupakan 3 daripada empat tonggak utama agenda transformasi nasional dapat benar-benar melonjakkan Malaysia mencapai visi 2020, menjadi sebuah Negara berpendapatan tinggi dan negara maju menjelang tahun 2020 nanti.

Kerajaan di bawah kepimpinan YAB Datuk Seri Najib telah meletakkan agenda yang berteraskan rakyat di landasan yang betul dalam usaha kita untuk menjana enjin pertumbuhan negara dengan pertimbangan yang jelas ke arah pencapaian ekonomi yang lebih adil.

Namun begitu, untuk mencapai matlamat ini, negara kita mestilah terlebih dahulu mengekalkan setidak-tidaknya 6% pertumbuhan ekonomi setahun dan menarik sekurang-kurangnya RM100 bilion pelaburan luar dan domestik setahun agar liberalisasi yang kita sasarkan dalam pelbagai sektor ekonomi akan dapat menarik minat para pelabur.

Negara kita perlu meliberalisasikan lebih banyak sektor ekonomi dan menambah produktiviti, daya saing dan menjadi lebih inovatif.

Oleh itu, terdapat keperluan untuk kita mengkaji peruntukkan 30% ekuiti Bumiputera dalam sektor-sektor tertentu. Apa yang MCA syorkan ini bukanlah untuk mencadangkan agar kita ‘merompak’ Ali bagi tujuan ‘memberi’ kepada Ah Chong atau ‘merompak’ Ah Chong untuk ‘diberi’ kepada Ali. Objektif kita sangat jelas dan ikhlas - ialah untuk memastikan transformasi ekonomi boleh dicapai.

Malah cara menjalankan bisnes di Malaysia juga perlu turut dipermudahkan dan mesra pelanggan. Dunia hari ini telah berubah dan akan terus berubah. Orang menjadi lebih mendesak malah masyarakat perniagaan menjadi lebih mendesak dan kerumitan dalam dunia perniagaan mencabar pembuat polisi agar turut berubah mengikut peredaran dunia.

Oleh yang demikian, MCA akan terus menyokong segala usaha untuk mengurangkan defisit bajet bagi mencerminkan yang rating hutang kita tidak terjejas. Kita perlu memaksimumkan penggunaan sumber asli negara kita demi untuk mengurangkan kebocoran dan juga pembaziran di dalam sistem birokrasi kita. Malah kita wajar mengalakkan sistem tender terbuka diamalkan semaksimum yang mungkin bagi meminimakan kos serta memperlihatkan ketelusan di dalam sistem kita. Malah korupsi dan “wang di bawah meja” seringkali dikaitkan dengan sistem tender tertutup.

ISU PEKERJA ASING

Tuan-tuan & Puan-puan,

MCA mengakui negara kita kini bergantung kepada pekerja asing dan untuk mengatasi masalah ini, kerajaan harus memperkenalkan satu polisi yang lebih tegas dan jelas.

Polisi yang tidak jelas dan konsisten tidak membantu semua pihak dalam hal ini dan kita tidak boleh menyelesaikan masalah ini dengan sewenang-wenangnya membekukan pengambil tenaga pekerja asing yang baru. Kerajaan perlu menetapkan satu polisi yang jelas kepada keperluan pengambilan tenaga kerja asing yang komprehensif mengikut keperluan sektor.

Sebagai langkah penyelesaian segera, MCA mencadangkan pekerja asing diberikan pilihan permit kerja 5+3 atau 5+5 bergantung kepada keperluan sesuatu sektor itu.

Kita juga harus memberi keizinan kepada pihak majikan menggantikan pekerja asing mereka yang telah tamat permit dengan jumlah gantian yang sama bagi memastikan operasi mereka tidak terjejas.

MENETAPKAN GAJI MINIMA

YAB Datuk Seri, MCA berpendapat, di negara kita masih terdapat sejumlah besar pekerja tempatan yang memperolehi gaji bulanan kurang dari RM700 sebulan iaitu jauh di bawah paras kemiskinan yang ditetapkan pada kadar RM720 sebulan justeru

kerajaan perlu memutuskan akan keperluan untuk menetapkan satu angka tetap gaji minima bagi sektor-sektor tertentu yang berpotensi untuk mengembang.

Sudah tiba masanya kerajaan mewujudkan sebuah majlis gaji kebangsaan dalam usaha untuk mengkaji secara serius pelaksanaan satu tangga gaji minima untuk para pekerja Malaysia.

Kita perlu menghapuskan kepalsuan teori yang mengatakan sebaik sahaja kita melaksanakan sistem gaji minima kita akan kehilangan daya persaingan.

Sebaliknya, untuk jangka masa panjang, kita akan menghasilkan satu tenaga kerja yang memiliki skil yang lebih baik, lebih berpengetahuan dan produktif.

PEMUDA & WANITA MCA

Tuan-tuan & Puan-puan para perwakilan sekelian,

Sayap Pemuda & Wanita MCA merupakan organ yang sangat penting di dalam struktur parti. Generasi muda dan juga kaum wanita merupakan harapan masa depan parti dan negara.

Untuk membolehkan mereka lebih memahami aspirasi dan juga harapan rakyat, adalah mustahak untuk sayap Pemuda & Wanita parti terus melebarkan rangkaian mereka dan turun ke bawah mendekati pelbagai kumpulan sosial dan NGO, pertubuhan belia dan juga wanita.

Selagi saya memimpin MCA saya memberi jaminan bahawa pucuk pimpinan tidak akan mengenepikan generasi muda atau menafikan peluang mereka untuk terus meningkat di dalam parti. Malah pucuk pimpinan parti akan terus membantu mengenalpasti kepimpinan muda yang berbakat untuk diketengahkan sebagai pemimpin masa depan kita dan kita juga mengharapkan agar generasi muda di dalam parti tidak segan silu untuk berkongsi pendapat mereka bersama kita agar tidak berlaku jurang antara yang tua dan yang muda.

Oleh yang demikian, bagi menunjukkan komitmen kita, maka kita akan secara serius mempertimbangkan calon-calon dari kalangan Pemuda & Wanita yang berbakat dan berpotensi untuk diketengahkan dalam Pilihan Raya Umum akan datang.

Dan bagi memastikan MCA memiliki peluang yang lebih cerah untuk menang dalam Pilihan Raya akan datang kita hanya akan meletakkan mereka yang benar-benar berpotensi untuk menang sebagai calon. Kita berharap sayap Pemuda & Wanita MCA akan memberikan kerjasama sepenuhnya kepada parti dalam memaksimakan sumber mereka.

PENGURUSAN ASET PARTI

Tuan-tuan & Puan-puan,

MCA memiliki sumber aset yang mencukupi dan oleh yang demikian, kita mempunyai tanggungjawab yang besar untuk menguruskan aset berkenaan dengan betul dan profesional.

Sehubungan dengan itu, kepimpinan baru parti dengan persetujuan Jawatankuasa Pusat telah melantik sebuah syarikat untuk menguruskan aset parti dalam cara yang lebih profesional dan lebih independen.

Syarikat yang dilantik ini diwajibkan membuat laporan kepada Jawatankuasa Pusat parti dua kali setahun. Pucuk pimpinan akan memastikan sumber dan aset parti diurus dan digunakan dengan cermat.

KEBERTANGGUNGJAWAPAN

Para perwakilan yang saya hormati,

Sudah lebih dua tahun Pakatan Pembangkang memerintah beberapa buah negeri dan kita memerlukan jawapan kepada apa yang telah mereka capai setakat ini.

Adakah mereka berjaya menarik kedatangan pelabur luar ke negeri-negeri di bawah pemerintahan mereka? Adakah berlaku korupsi di ngeri-negeri di bawah pentadbiran mereka dikurangkan? Isu berkaitan melombong pasir secara haram, pusat-pusat perjudian yang dibenarkan beroperasi di bawah label Siber Kafe, pusat karaoke haram dan semua itu memerlukan pemantauan yang serius.

Ambil sebagai contoh manifesto mereka yang menjanjikan pilihan raya pihak berkuasa tempatan. Apa telah terjadi kepada kesemua janji-janji itu.

Skandal berkaitan surat sokongan yang membabitkan kepimpinan DAP di Negeri Selangor yang diperintah oleh Pakatan Rakyat menunjukkan hanya satu perkara iaitu mereka tidak menunaikan apa yang mereka janjikan dalam pilihan raya yang lalu.

Oleh itu, saya hanya ada satu sahaja nasihat kepada Pakatan Rakyat, tolong tunaikan apa yang dijanji. Jangan hanya sekadar indah rupa dari khabar atau cakap tidak serupa bikin.

KEKAL RELEVAN

Tuan-tuan & Puan-puan,

Saya ingin menyentuh akan peri pentingnya untuk terus kekal relevan dalam arena politik Malaysia. Sebenarnya tidak ada jalan mudah melainkan kita bersedia untuk mencipta semula diri kita dan juga menjenamakan semula diri kita.

Untuk melakukan semua ini, sudah tentulah kita memerlukan peralatan yang betul dan bersedia untuk menerapkan segala teknologi dan kemudahan yang ada di hadapan kita untuk kita mendekati rakyat jelata.

Sesuatu yang pasti ialah, kita tidak boleh lagi bergantung harap kepada cara lama untuk berkomunikasi dengan rakyat. Pendek kata, kita memerlukan media baru untuk mencapai matlamat ini.

Generasi baru yang menghabiskan sekian banyak masa di hadapan internet dan mengaplikasikan media sosial sebagai alat komunikasi mereka kini telah muncul seluruh pelusuk tanahair dan kita tidak mempunyai pilihan melainkan untuk berinteraksi dengan mereka sebaik yang mungkin.

Dan kita semua sedia maklum bahawa media sosial sangat berbeza dengan media tradisional yang kita semua kenali. Ia adalah satu bentuk komunikasi canggih yang melibatkan aplikasi moden seperti facebook, friendster, twitter dan blog.

Sekiranya kita enggan mendekati bentuk aplikasi moden dan teknologi baru berkomunikasi ini, kita akan gagal dalam usaha kita untuk mendekati generasi baru yang terdiri daripada anak-anak muda yang bukan sahaja bijak, demanding malah berani meluahkan pandangan dan pendapat.

Para pemimpin MCA mulai sekarang mestilah bersikap ‘menyerang’. Kita tidak boleh lagi duduk ‘mempertahankan’ pendirian kita.

Kita juga mulai sekarang mestilah mengambil bahagian dalam sesi-sesi perdebatan intelek berkaitan amalan-amalan yang tidak adil, penyalahgunaan kuasa dan juga berkaitan isu-isu utama yang menjejaskan kehidupan rakyat sebagaimana yang dibicarakan di dalam dunia blog. Dan kepada saudara-saudari rakan-rakan kita di negeri yang kini diperintah oleh Pakatan, ingatlah saudara-saudari bukan lagi berada di dalam kerajaan sebalik berada di barisan ‘pembangkang.’ Maka bertindaklah sebagai

Saudara-saudari perlu berfikir dan bertindak seperti pembangkang dan bukanya kerajaan yang memerintah. Hanya dengan itu sahaja kita akan dapat mengenalpasti kelemahan lawan kita.

Pergilah mencari dan mendedahkan segala kepincangan di dalam kerajaan mereka, skandal, penyalahgunaan kuasa yang saya yakin banyak berlaku cuma kita sahaja yang tidak sedar.

Sebagai pemimpin, kita mestilah sentiasa respon kepada isu-isu semasa dengan pantas dan tidak hanya selepas semua orang memperkatakannya. Sentiasalah berada di barisan hadapan dan bukannya sebagai pemerhati. Pastikanlah segala tindak tanduk kita secara politiknya betul dan sensitif kepada permasalahan rakyat.

MCA telahpun melancarkan serangan melalui alam siber untuk menyalurkan maklumat dan mesej kepada para pengundi kerana kita dapati, terlalu banyak fakta yang dipesongkan di alam siber dan persepsi salah yang digambarkan terhadap MCA dan juga Kerajaan.

PERKONGSIAN KUASA

Tuan-tuan & Puan-puan,

Kita sedari, BN berhadapan dengan pelbagai cabaran yang sangat berat yang akan terus menerus meletakkan perkongsian kuasa antara kita di bawah tekanan. Kita telah melalui saat-saat manis dan masam, suka dan duka bersama sejak 12 pilihan raya yang lalu.

Dan sepanjang tempoh tersebut dan juga masa-masa yang akan datang, akan terdapat saat dan ketikanya, MCA perlu mengambil pendirian yang berbeza dengan UMNO keBN perlu dipertikaikan. Komitmen MCA terhadap konsep perkongsian kuasa ini yang telah dipegang sejak kita sama-sama berjuang kemerdekaan negara tetap tidak berganjak.

Namun begitu ini tidaklah berrmakna MCA akan menjadi pengikut yang membuta tuli. Sebaliknya kita akan terus bercakap secara jujur dan ikhlas akan apa yang kita rasakan perlu diperjuangkan untuk kepentingan rakyat Malaysia keseluruhannya. Agenda kita cuma satu iaitu untuk menjadikan BN parti pilihanraya rakyat.

Namun begitu, setelah berada di tampuk pemerintahan selama lebih 53 tahun, sudah tentulah terdapat kelemahan

.MCA perlu menjadi sebuah parti yang sensitif kepada kehendak dan keperluan rakyat dan perlu terus menjadi suara mereka di dalam kerajaan dan terus diberi peranan dalam kerajaan.

Tetapi janganlah mempertikaikan atau mempersoalkan kesetiaan MCA kepada BN dan juga komitmen kami kepada perkongsian kuasa.

MCA hanya apa yang kita rasakan perlu diperjuangkan untuk kepentingan rakyat Malaysia keseluruhannya. mempunyai satu agenda, iaitu untuk menjadikan BN sebuah parti yang menjadi pilihan rakyat. Bagaimanapun ini tidaklah bermakna MCA akan menjadi pengikut yang membuta tuli. Sebaliknya kita akan terus bercakap secara jujur dan ikhlas akan

MCA akan memastikan ia terus kekal relevan dan memperkatakan tentang isu-isu yang menyentuh masalah rakyat dan kami akan terus memperlihatkan kesungguhan kami dalam mengenegahkan agenda politik kami dalam menyelesaikan pelbagai isu yang mendatang.

Adalah tidak adil untuk menyalahkan kerajaan kononnya hanya mengambil berat akan hal ehwal kaum Bumiputera dan mengabaikan kaum bukan Bumiputera. Hakikatnya, semua bangsa telah memperolehi manfaat dan faedah daripada Dasar Ekonomi Baru (DEB).

Kita perlu akui, bahawa semua rakyat Malaysia telah menikmati kehidupan yang lebih baik berbanding nenek moyang kita dahulu tetapi pada masa yang sama kita juga tidak boleh menafikan bahawa ada sesetengahnya telah mendapat faedah yang lebih dari DEB kerana terdapatnya kelemahan di dalam proses pelaksanaan dasar tersebut.

Oleh yang demikian, MCA akan terus menyokong sebarang langkah-langkah afirmatif yang berteraskan keperluan dan juga merit. Faktor bangsa tidak harus menjadi satu-satunya kriteria dalam apa jua usaha untuk melonjakkan pembangunan sosio ekonomi negara.

Keperluan dan juga merit patut menjadi asas dan dasar utama dalam menentukan sebarang polisi pembangunan negara.

Sudah tentulah bagi BN yang telah berada di tampuk pemerintahan negara selama lebih 53 tahun, mempunyai kelemahan dan kecacatan di sana sini seperti penyalahgunaan kuasa ataupun amalan-malan korup. Kita tidak pernah mendabik dada mengatakan parti atau kerajaan kita adalah sempurna tetapi pada masa yang sama kita berharap rakyat akan membuat pertimbangan yang wajar jika mereka memikirkan memilih Pakatan Rakyat adalah merupakan pilihan yang lebih baik.

Di sepanjang kempen ‘untuk perubahan’ oleh Pakatan Rakyat pada Pilihan Raya Umum 2008, kita dapat saksikan bahawa satu-satunya perubahan yang berjaya dilakukan oleh DAP ialah memperkasakan lagi kedudukan PAS dan menarik sokongan masyarakat Cina kepada PAS.

MCA merasakan, seandainya Pakatan Rakyat berkuasa, PAS lah yang akan berada di kerusi hadapan. Dan PAS tidak akan melupakan pendirian autokratiknya dan janganlah terkejut jika PAS mendapat peluang untuk berkuasa ia akan kembali kepada pendirian asalnya itu.

Akhir kata, sukalah saya menegaskan sekali lagi bahawa MCA akan terus komited dalam perjuangan membela nasib masyarakat Cina, sensitif kepada keperluan mereka dan parti ini masih memiliki peranan yang penting untuk dimainkan di dalam kerajaan dan terus menjadi suara rasmi mereka.

YAB Datuk Seri, kami berdiri teguh di sisi anda dalam berhadapan dengan segala cabaran yang mendatang untuk membina negara ini menjadi sebuah negara yang makmur dan berjaya dan kami komited untuk sama-sama mencapai visi YAB dalam menjayakan agenda 1Malaysia menjelang tahun 2020.

Kami percaya dan yakin Datuk Seri dapat dan mampu membawa perubahan ke arah Malaysia yang lebih makmur.

Bersama-sama, kita akan bekerja ke arah 1Malaysia menjelang 2020.

Terima Kasih.

-------------------------------------------------------------------------------------

马华第57届全国常年代表大会总会长拿督斯里蔡细历医生演词


首先,我代表马华公会感谢首相兼国阵主席拿督斯里纳吉,今早为马华第57届全国常年代表大会主持开幕礼。这是拿督斯里纳吉第一次以首相及国阵主席的身份,为我党代表大会主持开幕,意义是非常深远。

我也要感谢国阵成员党领袖、马华元老、 华团领袖及全体马华中央代表, 出席代表大会的开幕仪式。

重选后的整合

刚好在一年前,我们的党正处于纷争的十字路口,庆幸的经过328重选后,马华中央领导层以身作则投入工作,过去的六个月党也趋向稳定和团结,我们也展开多项活动,积极处理党务和关系华社及国家的课题,并且取得显著的成绩,党员的士气也提高,我们也重振了党威。

党员必须明了,如果我们自己在党内都不团结,这将难获得党外人士及广大民众的支持;令人遗憾的是,目前还有一些区会存有派系的内耗,这是必须尽快的解决,因为我们根本没有本钱再内斗,否则将会被人民唾弃。

同志们应该了解,来届大选如果国阵继续掌政,可是马华却依然得不到华裔选民的支持,那么马华在政治上将很难生存,我们也将无法有效发挥政治作为。

马华100万党员必须上下一心,我们一定要强化自己,自强不息的奋斗,这样才会获得人民的尊重和赞赏。

今天的政治环境告诉我们,党员对党的支持不是理所当然,马华领导层必须全力以赴,让党员认为今天的马华做得比昨天好,以及对领导层更有信心。

如果党内仍存有派系之分,在大选将构成负担,扯后腿风波一日不除,我们就很难取得胜利,希望全体党员齐心合力,以党利益为重,把矛头对外以争取胜利。

来届全国大选

来届的全国大选,不管在什么时候举行,选民已和过去不一样,他们已有很明确的选择,不是国阵就是民联。所以国阵要收复失地取得胜利,就一定要做得更好。马华要打一场翻身战,就必须做到人民认为马华是一天比一天好,马华也要做到明天又比今天好,这样才能说服选民重新支持马华及国阵。

一场海啸大选,导致马华的国会议席从31席减剩15 席, 州议席也从原本的75席锐减至31席,人民通过选票传达了他们的心声,他们不只要国家进步发展,更要政府铲除贪污、更能够信赖、更具透明度、更民主,以及平等的对待全体马来西亚人民。

马华面对的最大困境,是华社对马华存有很严重的负面印象。华社承认马华在地方服务是有口皆碑,也有能力解决民生课题,可是他们在投票时却想到,马华在处理关系到华社的重大课题无法明确的反映华社的意愿, 结果就把票投给反对党以示抗议。

极端言论四起

最近,朝野政党领袖频频发表敏感的种族和宗教极端言论,这是极其不负责任的行为,我要强烈谴责这种行径,我们要确保它不会在这个国家落地生根。

身为热爱和平与安宁的马来西亚子民,我们呼吁朝野政党应该不分彼此,严厉的谴责和拒绝这些种族及宗教极端份子,对他们的所作所为是绝不能妥协。

我们有信心,只要国阵采取中庸和包容各族的治国方针,那么人民将会继续给予国阵和首相拿督斯里纳吉的支持,并且在包容性的一个马来西亚精神感召下,极端主义在我国将没有立足之地。

登记新的选民

马华要争取回民心,就应该主动及积极的和华团组织、民间团体及非政府组织保持紧密联系,我们不能因为华裔选民在308大选不支持我们,因此就放弃争取他们,这将只会让马华和华社的关系更加疏远。

我们目前面对的最大挑战是应付来届全国大选,党员必须从现在就展开备战工作,主动和积极协助展开选民登记运动,我们要让人民感受到马华关注他们的公民权利,只要我们接近人民了解民情,我们有信心可以改变人民对国阵的负面印象。

我们更不要认为新选民不支持国阵,结果选择放弃他们,只要我们有信心和决心,和人民保持密切联系,我们是有能力改变不利国阵的局面。

根据统计显示,我国仍有超过400万年龄超过21岁的公民未登记选民,他们对未来的政治局势将起关键影响,我们必须倾全力争取他们的支持。


年轻人的心声

今天的年轻一代,他们强调的是理想和重视公平和公正的公民社会,他们也会挺身反抗一切的贪污和滥权行为。他们要成为获得尊重的大马公民,他们也不接受因为父母获得政府发给公民权而必须感恩的论调,他们更不愿被指是外来者。

年轻的一群,他们要求获得认同和被视为国家发展的不可分割的一部份,他们也认为本身在偏差政策下蒙受不公的对待。相比之下,他们的父母可能默默的接受现行的政策,可是年轻的一代因为没有历史的包袱,他们是无法接受这样的政策。

也许年轻人不了解先贤们在争取独立,和争取让非马来人拥有公民权所扮演的角色,他们更关注的是国家在现在和未来能为他们做什么。

教育不分种族

在教育方面,马华捍卫母语教育的立场是坚定的,我们关注的不只是小学,而是完整的从小学到大学的教育,教育必须以绩效和需求为基础,我们要确保每一个学生都有平等的教育机会,无论从小学或大学,都必须给予机会,这样才能避免人才外流。

政府已订下达致高收入国家的目标,所以我们必须栽培更多的知识型的专才来协助推动国家经济发展;要达到这个目标,我们必须提倡高素质的教育,将人才留在国内,以成绩为评估来发出奖学金给各族学生。

在马华的建议下,首相拿督斯里纳吉同意所有考获9 A+的大马教育文凭考生,从今年起不分种族的一律获颁政府奖学金。此外,今年有高达92%的华裔生成功申请进入本地大学深造,创下了历来最高的华裔生录取巴仙率的纪录。

政府也宣布独中生从今年开始可以申请高等教育基金贷款,至今已超过100名获得;今年的国庆日当天,50名统考生第一次获政府无条件的颁发奖励金深造,往后每年也会颁发50位,这些都是马华为华文教育做出努力所带来的成果。

此外,政府也同意接受统考生申请进入师训就读,条件是必须在大马教育文凭中,考获包括国文在内四科优等。不过,马华认为应该以统考成绩为入学标准,因此建议只要在统考中考获3科优等,再加上教育文凭考获国文优等即可报读。

由于统考生报读政府师训涉及技术问题,因此还需要做进一步的跟进和讨论,马华有信心有关的问题将会尽快获得解决。一旦师训问题解决,接下来我们会跟进统考生申请进入本地国立大专的问题,这反映出了政府对独中栽培人才的重视和认同。

提升华小发展

华小方面,教育部同意从明年开始,为半津贴的华小缴付水电费,每个月给予顶限2千零吉的水电费补贴,马华方面会继续的跟进,以达致最终所有的水电费都由教育部承担。

在未来5年,预料华小将增加6万名新生,因此马华提出迁校和建立新华小,以容纳与日俱增的学生人数,这些目前也仍在讨论中。

副首相丹斯里慕尤丁也同意,今后任何拥有3千间屋子的新住宅区,只要是居民大多数是华裔,那么就必须拨出5英亩的土地,划定充作兴建新华小的用途。由于土地涉及国家土地理事会和州政府权限,因此仍必须经过商讨才能落实。

不久前,政府宣布拨出2170万令吉,充作8所华小扩建校舍的经费。在第九大马计划下,政府总共拨出3亿2500万令吉,作为国内1292所华小的发展经费用途。无论如何,马华认为华小的拨款仍不足够,在第十个大马计划下,有关的拨款应该增加二至三倍。

华文教育是不应该从种族狭隘角度看待,今天中文已成了全球的语文,尤其是中国崛起成为世界第二大经济国后,中文的经济价值已不可同日而语。

我国和讲中文的国家及地区的贸易,占了总贸易量的20%,如果我们要增加和它们的贸易及和进一步开拓贸易联系,那么我们就必须栽培更多懂得国语、华语和英语的三语人才,这也将有助于使我国达致高收入国家的目标。

拉曼大学与拉曼学院

教育部已同意,从明年开始批准拉曼大学开办特别课程,以培训华小的教师考取大学的资格,这肯定有助于提高华小的教学水准,同时也提高了教师们的待遇。
拉曼大学自2002年创立以来,已栽培了超过13500名大学毕业生,它总共开办41项学士课程和10项硕士课程,并从今年5月开始,获得教育部批准增设医学系。

至于拉曼学院至今也栽培了超过15万名毕业生,他们在各领域都有良好的表现,并且是受雇主争聘的对象。

新经济模式和经济转型计划

马华成功举行华人经济大会,同时也和工商界举行财政预算案对话,以探讨经济体系的改革和转型,为政府制定的方案提供建议。

我们要看到国家真正的转型和改革,加强我们的竞争能力,以期达致收高入国家的目的。我们必须想方设法吸引更多的商家到我国投资,同时支持政府减少财政赤字,减少浪费公帑,减少繁文缛节以阻遏贪污的机会,进而营造利商的环境。

马华支持政府推出的新经济模式和经济转型计划,以使我国在2020年成为高收入的国家。要达到这个目标,我国每年需取得6%的经济成长率,并且每年需吸引超过一千亿令吉的国内外私人投资,同时经济体系必须改革,促使各经济领域更开放和自由化,这对外资的涌入将起重要作用。

私人界的投资是推动经济发展的火车头,政府必须开放更多的经济领域供私人界参与,同时提高生产力和竞争力,并且更需有革新和创意的精神。

我们提出重新检讨30%土著股权的课题,并不是要剥夺土著的权益,我们面对的是和全世界竞争,我们必须与时并进, 这样才能保证经济转型成功。

我们也要看到华裔有更多的机会参与国家的经济建设,实际上国家的发展也不应以种族因素作为考量,我们应该以绩效和需求为基础来决定国家的发展,否则将无法在全球化的环境下和其他国家竞争。

经济增长全民受惠

如果我国的经济每年都取得成长,人民的生活水平也将提升;相反的如果经济发展萎缩,这将导致各族人民所能分享到的经济蛋糕非常有限,所以经济发展不是零和游戏,受影响的会是每一个国人。

人民其实是国家的股东,只要经济发展取得成绩,人民都将得到好处,那么他们对政府就有满足感和有信心。如果大家都安居乐业,社会自然更加稳定,各族也和谐相处,人民的生活和未来也将更有保障。

政府在推行扶贫及扶弱政策时,也不应否定非土著参与经济发展和教育等各领域的机会。马华鼓励华裔商家和土著真诚的合作,我们拒绝阿里峇峇式的合作,因为这根本不是真正的合作伙伴。

各族人民其实在新经济政策下,都享受一定的经济成果,反对党指责政府只照顾土著,而忽略了非土著是不正确的。今天我们的生活水平,各方面都比过去来得好,当然有一些人在新经济政策下得到更多的好处,这是因为执行上出现弱点所导致。
所以政府的扶弱政策,应该以需求和绩效为基础,种族因素不应是唯一的考量,因为社会和经济的发展,并不是单靠一个族群来完成的,相反的需要靠全民不分彼此的努力来达到目标。

制订最低薪金

由于大批的外劳涌入,这拉低了我国工人的薪金,根据世界银行的调查,我国在过去10年的薪金每年只增长2.6%,而我国有多达130万人的薪金是每月少过720令吉,换言之这样的薪金是低于政府制定的贫穷线。

薪金偏低导致我们只能吸引没有技术的外劳,在各行各业依靠外劳解决人手短缺问题的时候,政府更不能动辄的宣布涷结引进外劳,这非但无法解决原本的问题,反而是为有关的业者带来更大的问题。

我们建议在一些需要技术的领域,发出外劳准证应采取5年加5年,或5年加3年的延长准证措施;至于因准证到期而必须回国的外劳,雇主也应获准填补所离职回国的人数。

我国的各领域也不能再依赖低成本作为竞争的条件,我们必须提高生产力和服务效率,同时提升技术和引进新的工艺,这样才能达到高收入的目标。

商家必须明了,新加坡、香港及台湾,他们的薪金比我国高出几倍,可是它们仍有强劲的竞争条件,这反映低薪不是唯一维持竞争的因素,相反的如果我国继续保持低薪,这只会导致人才外流,最后受损的是整个经济领域。

有鉴于此,我们建议政府成了一个薪金理事会,来全面探讨和制定最低薪金政策,这对提高大马工人的生活水平也有一定的帮助。

马青与妇女组

马青和妇女组是马华的一部份,因此必须和年轻人保持密切的联系;青年是国家未来的主人翁,他们占了我国选民人数的超过一半,对未来的政治趋势起关键性影响。

马华的中央领袖,许多是来自马青和妇女组,党的未来和斗争必须依赖马青和妇女组一起携手打拼,这包括广招党员运动及登记选民运动,马青和妇女组都必须积极的参与。

不管是马青或妇女组,必须和国阵成员党的青年团和妇女组,以及和国内的青年组织,民间团体及非政府组织,建立起良好的联系和互动,这样才能深一层的了解年轻人和各组织团体的心声。

马华绝不会排斥年轻党员,也不会阻止他们在党内争取更大的发挥空间;党领导层认为,有潜能的年轻领袖应该给予他们更多的机会,让他们施展才华。

年轻一代有自己的观念和想法,他们应该和党领导层分享心得,这样才不会导致和领导层脱节;作为母体的马华,党从中央到州联委会,以及到区会和支会,我们不应该排斥年轻领袖,相反的应该给予他们指引和培训。

我们要为党培育英才及提拔年轻领袖,但却不能把党职和官职相提并论,年轻领袖也不能以为有了党职,就认为拥有官职将是理所当然。对党而言,无论是委任什么官职,任何有条件的党员都会受到考虑,最重要的是有关的人选是必须能胜任。

同样的,大选时为确保马华派出的候选人都能获胜,所推荐的人选必须有更高的胜算才会被挑选出战;我们委派的候选人不是以派系作为遴选的条件,也不是以性别来作考量,我们要的是能胜出的候选人,这才是决定的因素。

马华的候选人,他们的最基本条件是必须获得党内同志的认同,并且也获得国阵成员党的支持。党领导层高度重视青年,只要是适合的人选,党都会给予考虑及做出适当的安排。


妥善管理党产

今天的马华有足够的党资源,让我们去完成目标和展开活动;我们要珍惜党的资产,并且有责任好好的管理,现有的领导层希望未来的接班人在接过领导棒子时,会感激我们有效的管理党产。

我党曾经历过一次党经济危机,我们几经辛苦才保住了党产,我们不要历史重演,因此新领导层通过中委会,委任专业公司来管理党资产,并将每年两次提呈党产报告给中委会。

党中央将妥善的使用党资源, 拨款协助区会、马青区团及区会妇女组,展开策略性的工作以面对来届大选。

加强宣传工作

为了争取回人民的支持,以及有效的传达我们的讯息,避免人民继续被反对党的不负任言论误导和影响,马华必须加强和重视党的宣传工作;无论是传统的主流报章和平面媒体,或者新时代的网络电子媒体,我们需要双管齐下的改变我们的宣传策略,在宣传上我们不能只是进行无力的辩护,以致让人感觉马华只是处于挨打的情况下防守。

相反的,我们要采取主动的宣传攻势,能攻善守的揭发民联州政府的各种行政弊端,让人民看清民联自相矛盾和言行不一致的政治技俩,不要让人民继续的被民联的假象蒙骗,以为民联是十全十美的。

作为一个政党,如果无法有效的进行政治宣传,恐怕将难深得民心。我们看到一些政党非但没有组织上的能力,党员也廖廖无几,可是它们只依靠宣传却能生存了三、四十年。所以,马华党员必须改变态度,不要以为默默耕耘就会获得人民支持,我们必须通过有效的宣传,让人民知道六十年来马华为族群和国家做了什么努力及贡献。

民联不可信赖

国阵和其前身联盟执政我国53年,半个世纪以来为我国带来经济和国家各领域的发展,而且在历届大选中也受到人民的考验。

不容否认的是,国阵政府也有一些措施不尽人意,包括出现贪污、滥权、行政偏差、官僚作风等,换言之国阵不是完美的。

但是,308大选后,在民联执政的州属各种问题是层出不穷,人民也可清楚看到民联是缺乏领导政府的能力。民联也没有一套全方位的发展计划,只会批评前朝州政府的不是,可是他们却无法提出治理方针,连大选宣言承诺的举行地方议会选举也没有落实。

过去的两年半,我们看到民联的议员退党风波不息,他们的党员也公开表达对领袖失去信心,民联三党也陷入争权夺利,这凸显了民联内部问题重重。在雪兰莪州,我们看到支持信风波不了了之、偷沙事件没有下文、网咖和娱乐场所如雨后春笋般茁长,才执政两年半就问题一大箩。

行动党帮回教党

再看看行动党,它协助公正党和回教党取得州政权,但三党各有不同的政治目标,特别是回教党绝不会放弃建立回教国的议程。所以来届大选民联一旦入主布城,肯定将会面对内哄和权争,结果遭殃的将是人民,对国家的发展和建设带来灾难性的破坏。


行动党在308大选中提出改变的口喊,但结局是造就了回教党,鼓动了华裔选民支持回教党,让回教党的地位更巩固。可是回教党从未放弃他们的回教国理念,行动党为了争取马来选票的支持,完全不考虑回教国对人民的冲激。

来届的大选,人民必须以他们的智慧来做出判断,他们是否要改换掉一个不完美的国阵,转而支持一个会为国家和人民带来灾难的民联。民联三党之中,回教党的组织最强,可以肯定一旦民联执政,主导的将是回教党的政府,华社难道真得要生活在一个强调神权、实行断肢法和充斥回教价值观,以及种种开倒车政策的环境中呢?


高调问政策略

人民对马华的期望和要求越来越高,我们不能再以为解决民生问题就能获得他们的支持。人民要看到马华有能力处理和解决重大课题,今后我们将采取跨种族的应对策略处理大课题,但绝不会忽略马华作为代表华裔所扮演的角色和任务。

也因此我们采取高调问政策略,作为一个政党,马华不能脱离政治,马华也不是福利机构,我们必须回归政治,在重大的课题上明确的表明我们的立场,我们不逃避政治责任,只要我们有信心有诚意,肯定的人民会改变他们对马华的负面看法。

当我们高调问政不平则鸣时,不要误以为马华在扮演反对党的角色,我们必须强调,高调问政是反映民声,让华社了解马华是明白他们的意愿,而且也明了马华在政府里是有一定的执行权力来解决问题。


相反的,反对党只靠高喊口号捞取廉价政治宣传,他们只会提出问题,利用问题搞宣传,可是却无法解决问题。更严重的是反对党因过度政治化一些课题,导致问题更趋复杂,以致无法在第一时间内从容获得解决。


对国阵的忠诚

马华是国阵的第二大成员党,60年来从过去的联盟到今天的国阵, 马华的忠诚是不容任何人质疑,无论是好景或面对艰难的时刻,马华都不离不弃。

马华和巫统及国阵成员党风雨同路超过半个世纪,今天这个合作关系面对严峻冲击;308大选后,人民要看到国阵政府改变,在首相拿督斯里纳吉领导下也做出许多改变,但却不是很显著。我们在经济和教育等领域无可否认是有改变,不过人民要看到更大、更多和更全面的改变。

马华全力支持首相,以面对党内外的各种极端言论的挑衅,在我国朝向政府转型和经济改革之际,马华誓言充作首相的后盾,我们全力支持和协助首相落实一个马来西亚精神理念。


马华接受巫统及其他国阵成员党是政治伙伴,但马华不是盲目的跟从;马华在一些课题提出不同看法和

发出不同声音,以反映华社和人民的意愿时,这样的立场不表示马华不尊重首相或国阵。相反的这是为国家前途着想,我们爱国阵,马华是基于国阵的利益而有话直说,以反映人民的意愿。

我们必须为人民请命,这样国阵才会继续获得人民支持;我们不只要在政治上讲得正确,也必须在政治上做得好做得对。马华希望华裔在马华针对一些课题做得正确时,应该给予肯定,同样的如果我们做得不好,那就请多多指正。

最后,我再次感谢首相和各位嘉宾出席马华第57届代表大会的开幕礼, 谢谢。

-------------------------------------------------------------------------------------


Presidential Address of the MCA’s 57th Annual General Assembly by

MCA President Datuk Seri Dr. Chua Soi Lek

October 10, 2010

First of all, I would like to convey my deepest appreciation to the honorable Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak for being with us this morning to officiate the MCA’s 57th annual general assembly.

My sincere thanks also go to all leaders of the various Barisan Nasional component parties for your attendance.

Just a year ago, our party was at the crossroads of a crisis and now a new team has been duly elected. The wounds would have healed by now and there lies lots of work ahead, more so when there are greater challenges ahead for the party and the nation.

We have to forge ahead with strategies and serious hard work.

Party members and leaders have to close ranks. If we cannot get our acts together, we will not be in Putrajaya after the next general elections.

Bear in mind, the people will not support a party in disunity. I have to admit there are fractions at the division level which need to be addressed urgently

Today’s political climate is different. It cannot be business as usual and the changing political landscape requires us to be on our toes.

To do well in the next general election, we have to overcome the negative perception of the Chinese towards MCA.

We have been perceived as a party that has been unable to voice out the aspirations of the community although they would agree that MCA had been diligently providing services pertaining to localised issues.

I have to be frank to say it is important not just the Barisan Nasional to win at the next general election, but the MCA as a party must also do well in order for us to be effective.

The political tsunami in the 2008 elections had reduced MCA’s representation in Parliament from 31 seats in the 2004 elections to only 15.

The state seats were reduced from 75 which we won in 2004 to 31 seats in the 08 elections.

The people have spoken loud and clear. Other than developing the nation, the rakyat expects the government to reduce corruption, be accountable, transparent, democratic and fair.

EXTREMISM REARING ITS UGLY HEAD

Ladies and Gentlemen, Of late politicians from both sides of the political divide have been playing up on racial and religious issues.

We strongly condemn such actions.

As a peace loving Malaysian, I would appeal to all politicians from both sides of the political divide, to reject those who thrive on racialism

Sir, if Barisan Nasional pursues the middle path and politics that embraces all races, then I am confident the rakyat will continue to support the BN under your leadership.

As you pursue your policy of inclusiveness under 1Malaysia, the voices of extremism be it of any race or religion, will become a minority.

UNTAPPED VOTERS

Ladies and Gentlemen, as we are approaching the 13th general elections, our utmost concern now is to woo the estimated 4 million Malaysians above the age of 21 who have yet to register as voters.

They are the potential voters who play a crucial role in determining the next federal government.

Today these youngsters talk about ideals and a civic society that promotes fairness, justice and they are utterly up in arms against abuses of power and corruption.

They want to be respected as citizens and need not be reminded to be grateful because their parents were accorded citizenships and certainly they don’t want to be called “pendatang”.

These youths want to be recognized and be part of the process of nation building. They feel that they have suffered in some ways because of discriminatory policies.

Their parents, the older generation may endure the policies then but the younger generation who do not connect with history finds it difficult to accept.

They may not know the role played by our founding fathers in fighting for independence and citizenship for non-Malays. They are more interested to know what the nation can offer them now and the future.

On the unregistered voters, the party has also started its registration drive to register as many new voters and it would be stepped up to reach as many people.

EDUCATION

We are all for grooming a competitive Malaysian race that is dynamic, outstanding and one that possesses great calibre, innovativeness and creativity, hence education policies should be based on merits and needs.

I would like to express MCA’s humble thanks to the Prime Minister for being responsive towards our constant dialogues with him which has seen positive changes.

At this juncture, I would also like to applaud YAB Datuk Seri ‘s recent decision to offer scholarships to all students, regardless of race, who scored 9A+ in their SPM examinations. Of the total students, a total of 1550 students were Chinese. This is truly in the 1Malaysia spirit.

I also want to put on record that a historical breakthrough was also achieved this year as a total of 92% of Chinese students had successfully enrolled in local public universities, which is the highest enrollment ever in the history.

Sir, you have been most gracious and proactive towards our suggestions of a more equitable and just society and we appreciate your great understanding and proactive approach.

On this note, may I also record our appreciation on the recent award of scholarships by 1Malaysia Development Bhd (1MDB), a strategic development company owned by the Government to 50 top Unified Examination Certificate (UEC) holders pursuing their higher education.

The scholarships is not a one-off thing and each recipient are given scholarships valued at RM45,000 each and it comes without any bond.

The Dong Zong (United Chinese School Committees’ Association) and Jiao Zong (United Chinese School Teachers Association) have been conducting the UEC examination (which is equivalent to STPM) since 1975 and this is the first time UEC top scorers received scholarships from the Government.

The Prime Minister and Deputy Prime Minister have also been instrumental in allowing holders of the Unified Examination Certificate conducted by the Chinese independent schools to enter teacher training institutions. This has helped a lot in easing the shortage of Chinese school teachers.

The entry qualification set for UEC holders to enter the teacher training institutions was initially fixed at four credits in the SPM including Bahasa Malaysia but through MCA’s effort, the Education Ministry has agreed that a credit in the national language and 3 credits in the UEC examination would make the cut.

PTPTN loans are also now made available to independent Chinese school students with the Unified Examination Certificate (UEC) to take up courses at local private higher education institutions.

Sir, we believe this is the first step towards giving more recognition to UEC and an indication of the Government giving more weight to the UEC and the role of the Chinese Independent Schools in training the young and talented.

I also wish to disclose that the Education Ministry has agreed to allow UTAR to train non-graduate teachers of Chinese schools to attain graduate status under a special programme.

Since its inception in 2002, UTAR has produced more than 13,500 graduates up to 2009. It now offers no less than 41 Bachelor’s Honours and 10 Master’s degree programmes.

The university has also received the Education Ministry’s approval to offer its first medical degree programme and the first intake of the Bachelor of Medicine and Bachelor of Surgery (MBBS) had started in May.

As for KTAR, it has produced more than 150,000 graduates who are highly sought after by employers.

The figures are all testimony of hardwork which the party and its leaders had gone through to realise the education needs of all Malaysians.

Sir, in the 9th Malaysia Plan, a total of RM325mil in development funds were allocated to 1,292 Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan (c).

It is not true that the government did not give allocations to Chinese schools. But this is inadequate and this has given opportunity to the Opposition to exploit the anti-government sentiments among the Chinese community. We need more funds under the 10MP.

Sir, when we fight for our mother tongue education, other than its cultural values, it has immense economic potential in changing the economic environment.

The emergence of China as the second economic power in the world has made Mandarin language to be of great economic value.

Our trade with Mandarin speaking nations accounted for 20 per cent of our total trade. If we need to boost up the figures, we need to train more Malaysians to be multi-lingual and are good in Bahasa, English and Mandarin. Only then we can achieve the status of a high income nation.

MCA will not look at Chinese education purely on racial lines.

In the next five years, there will be an increase of 60,000 students and we need to relocate new schools and build new Chinese schools as well.

In this context, I would like to thank Deputy Prime Minister Tan Sri Muhyiddin Yassin who has agreed in principle to MCA’s request that in any new development of more than 3,000 houses, where the majority of the community are Chinese, then there should be a compulsory provision of land specifically for usage of Chinese schools.

Another good news is that the utility bills in all government-aided Chinese primary schools will be paid by the Education Ministry starting next year.

ECONOMY

Our nation’s economy needs a quantum leap to achieve a high-income status. The New Economic Model (NEM), Economic Transformation Programme (ETP) and 10th Malaysia Plan which are three of the four pillars of national transformation that will enable Malaysia to achieve the goals of Vision 2020, that is, to be a high-income economy and developed nation by 2020.

The government under the leadership of YAB Datuk Seri Najib is putting in place a people-centric agenda in driving the country’s engine of growth, with much consideration for a fairer economy.

To achieve the high-income goal, our country must maintain at least 6% of economic growth and attract RM100 billion of foreign and domestic investments annually under 10th MP, therefore the liberalisation in various economic sectors will help in attracting investments.

Hence, we need to liberalise more economic sectors and increase productivity, competitiveness and be more innovative.

There is a need to review the 30% bumiputra equity in certain sectors but the MCA do not propose to rob Ali to pay Chong or rob Chong to pay Ali. Our objectives are clear and sincere - to ensure that the economic transformation can be achieved.

The way of doing business in Malaysia should also be simplified and be business-friendly.

The world has changed and is still changing. People are more demanding, the business community is more demanding and the complexities of doing business are far more challenging.

Sir, we support your effort to reduce the budget deficit so as to show that our debt rating is not affected. We have to maximise the utilisation of our nation’s resources to reduce wastages and leakages.

We should also encourage open tenders to reduce cost and promote greater transparency. Corruption and kickbacks had always been associated with the closed tender system.

FOREIGN WORKERS

MCA acknowledges that the nation is too dependent on foreign workers and to solve the problem, the government should not be indecisive.

Flip-flop decisions do not go down well and we cannot solve problems by arbitrarily suspending recruitment. The government needs to come up with a comprehensive recruitment requirement for the various sectors.

As a stop gap measure, MCA proposed that foreign workers be subjected to a 5+3 or 5+5 tenure, depending on the sector concerned.

We should also allow the replacement of the same number of workers once the work permit had expired. The business establishment concerned should be entitled to replace the same number of workers so that their business operations would not be affected.

FIXING MINIMUM WAGE

There are a significant number of local workers earning less than RM700 a month, which is below the national poverty line of RM720 per month, hence we need to fix a minimum wage for certain sectors that have potential for growth.

It is time to set up a National Wage Council in order to seriously implement a minimum wage for Malaysian workers.

We have to debunk the theory that once we implement a minimum wage policy, we would lose our competitiveness.

In fact, in the long term, we would be generating a workforce that has better skills, more knowledge and productive.

MCA YOUTH AND WANITA

The MCA Youth and Wanita are important parts of the MCA. The younger generation are the hopes of the party and nation and the future of the party.

To better understand the aspirations and expectations of the people, they should also extend their network to engage with social groups, non-governmental organisations, youth organisations and other bodies.

MCA will not alienate the young nor deprive them of the opportunity to excel in the party. The party leadership will help potential and talented youth leaders to grow within the party. We also hope the younger generation will share their thoughts so that there won’t be a generation gap.

The party will also seriously consider fielding more candidates from the Youth and Wanita wings in the general election.

To ensure that MCA will have a better chance in winning more seats in the general election, the party will only recommend those who have a better chance to win to stand as candidates

We hope the Youth and Wanita wings will give their full cooperation by maximizing their resources.

PROPER MANAGEMENT OF PARTY ASSETS

MCA has adequate party resources and we have the responsibility to manage the resources properly and professionally.

With regards to this, the new party leadership with the consensus of the Central Committee has appointed a company to manage the assets in an independent and more professional manner.

The company will have to report to the Central Committee twice a year.

The leadership will ensure that the party resources are utilised prudently.

ACCOUNTABILITY

It has been more than two years since the Pakatan government has taken over several states. We need answers on what they have accomplished so far.

Have they been able to woo more investors to their respective states and to check corruption within their own administration – the illegal sand mining, gaming outlets camouflaged as cyber cafes, illegal entertainment joints and all that.

Take for instance their manifesto pledging local council elections. What has happened to it?

The supporting letters scandal is a reminder to us that they don’t deliver what they have promised.

Please honour your promises.

STAYING RELEVANT

I would like to touch on the importance of staying relevant to keep up and reach out. There is no easier way than to reinvent and rebrand ourselves.

We should have the right tools to be effective and we have to embrace new technologies to reach out to the people.

We can no longer rely on the traditional media to communicate with the rakyat. We need the new media.

A new generation of people who spend a lot of time in the social media have emerged and we have to engage with this people, comprising mostly youths.

Social media are distinctively different from the traditional media such as newspapers, television and film.

We are talking about the outreach of social media networking which is immense with millions of viewers savouring the information via Facebook, Friendster, Twitter and the various blogs.

If we do not avail ourselves with these new technologies of communication, then we would have failed in our quest to link up with these new generation of people who articulate well, are more demanding and outspoken.

MCA leaders must from now on be on the offensive. We should no longer adopt the defensive stand.

We must also engage ourselves in intelligent debates on unfair practices, wrong doings and important issues affecting the people in the blog sphere.

As for our MCA comrades in the Pakatan-controlled states – do not forget that you are in the Opposition-controlled states and behave like one.

Go ahead and expose the shortcomings, scandals, abuse of power, malpractices and weakness of those governments. And I am sure there are many.

As leaders, we must respond to issues swiftly and not when everyone is into it, then we jump into the bandwagon. Always take the lead instead of being mere followers but be politically correct and raise sensible issues which affect the raykat.

MCA has already gone on an offensive to declare cyber war to effectively disseminate our message to the voters, there has been too many twisted information in the cyber world and the wrong perception given that of MCA and the government.

POWER SHARING

Barisan Nasional faces greater challenges ahead that will put the sharing of power under stress. We have gone through the ups and downs through 12 general elections.

There will be occasions when MCA will take a different stand from Umno. MCA needs to be sensitive to the needs and aspirations of the Rakyat - that we continue to be their voice in the Government and that MCA continues to have a role to play in the Government.

Please do not question our loyalty to Barisan Nasional and our commitment to power sharing.

We have only one agenda - to make Barisan Nasional the party of choice by the rakyat. However we are not a blind follower. We will continue to articulate the hopes, fears, expectations and frustrations of the various communities in Malaysia.

MCA will ensure that it continues to stay relevant to issues and we will be more high-profile in our pursuit to push forward our political agenda in resolving the various issues.

It would be unfair to blame the Government of only looking after the Bumiputras and not non-bumiputras. All races have actually benefited from the NEP.

We have to admit that Malaysians are better off today than our forefathers but we can’t deny that some have benefited more from NEP because of weaknesses in the implementation process.

Hence, we fully support affirmative action that should be based on needs and merits. The race factor should not be the sole criteria in boosting the country’s social economic development.

Needs and merits should be the basis and key fundamentals of policy decisions.

Barisan after being in power for 53 years has its fair share of weaknesses, abuse of power and corruption. We do not claim to be a perfect government but hope that Malaysians will deliberate carefully if they think Pakatan will be a better choice.

In the battle cry for change by the Pakatan Rakyat in the 2008 elections, we noticed that the only change DAP has brought about was to strengthen PAS and deliver Chinese support to them.

We feel if Pakatan comes to power, PAS would be in the captain’s seat. PAS will not forget its autocratic Islamic stand and don’t be surprised if PAS comes back to power, it will turn back the clock.

We also need to reaffirm our commitment to the Chinese community that MCA is very sensitive to their needs and that the party has a role to play within the government and be their voice.

Sir, we stand beside you in facing the challenges of nation building and the obstacles you face. We are committed to achieve the Prime Minister’s vision of a 1Malaysia agenda by 2020.

Sir, we believe that in you that we see hope for a change for a better Malaysia.

Together we will work to achieve 1Malaysia by 2020.

Thank you.

2 comments:

Unknown said...

马华今天的敌人不是行动党、公正党、回教党,或者进步华团,而是巫统。巫统一天不放弃玩弄族群情绪的恶习,马华就是赔钱货,送人也没人要。

在这样的脉络下,霹雳州皇家后门政权的拥立功臣马汉顺要挑战倪可汉辩论政绩,实在是不知今夕何夕。只要巫统继续恋栈权力,不计手段推翻对手;就算倪可汉又聋又哑,马汉顺在大多数霹雳州华裔选民眼中恐怕还是输家。

很简单,巫统攻击原民联霹雳州政府的理由就是因为后者支持华裔、对华裔太好;今天,那个华裔霹雳人支持马汉顺,不就是自我作践,希望以后马来政治人物不要对华裔太好?在巫统每天为国阵倒米的情况下,马汉顺这种巫统的忠臣再努力,也还是过街老鼠!

马华衮衮诸公,你们若要“呐”巫统,就大胆提出地方政府选举。如果不敢这样“呐”,就像“后Perkasa”的黄明志忽然间乖乖静下来,不要出来献丑搞什么“高调论政”了或者说什么“退出国阵”吧。


黄进发
2010年10月9日
傍晚 7点41分

呉 和豪 said...

Comrade
Dato Seri Dr.Chua Soi Lek, president MCA

Membincangkan Isu Politik dengan high profile(高调问政) saja tak cukup , kita juga mesti boleh
cakap dan boleh laksanakan dengan cekap. Sepekara yang saya perhatikan , program pembelajaan
sepanjang hayat yang dimulakan 8 tahun yang lalu sudah tergendala. Pada saya program ini harus
diteruskan , kalau dulu tak bagus .betulkan( reenginneer ). Misal nya kita boleh membangkitan
kesedaran rakyat terhadap pemeliharaan alam sekitar dengan mengadakan seminar pertanian
hydroponik diseluruh negara (全民耕种). Dengan program ini kita dapat berapat dengan rakyat ,
menunjukan tauladan sebagai peminnpin yang sedia turun ke padang untuk bekerja sama dengan
mereka , sambil memberitahu kepada mereka pertanian memainkan peranan penting dalam transformasi Ekonomi .Kerja Menanam sambilan adalah baik untuk rakyat dari segi fizikal dan mental

yang benar GOH HOE HOE

Welcome to my Blog

As a concerned MCA member, I am trying my best to help in the process of rebuilding and repositioning of the party.

Therefore, I welcome party members and members of public to post your constructive suggestions and opinions on my blog on how to rebuild and reform the party, eventually enabling MCA to regain support from all party members and the community.


Thank you for your suggestions.